Το αφόρητο μποτιλιάρισμα στη λεωφόρο του “Νου” μας, είναι η αιτία της σύγκρουσης με τις άπειρες άχρηστες σκέψεις στις οποίες επενδύουμε, καλλιεργώντας έτσι την ψευδαίσθηση μιας ζωής γεμάτη με το φόβο του θανάτου. Η κατανόηση της απαρχής φυσικής τελειότητας του Νου δύναται να μας ευθυγραμμίσει με την πραγματική μας φύση ώστε να αναπτύξουμε συνειδητές έννοες σχέσεις με το “Χώρο” και να νιώσουμε την ενότητα του Σύμπαντος.

Ο Καθρέπτης της Αταραξίας

Όταν η συνείδηση περνάει από το χρόνο στο "τώρα", έχουμε απόλυτο παρόν. Τότε, η αντίληψη (rigpa) βιώνει την "αέναη στιγμή". Τότε, το πριν και το μετά συγκλίνουν, συνυπάρχουν και μηδενίζονται στον "ανάλλακτο χώρο". Δηλαδή το αδιάκοπο νήμα των παραστάσεων παραμένει αμετάβλητο. Λουόμενοι τη μεγάλη φυσική τελείωση που είναι η συνειδητότητα του τώρα – εδώ (nowness awareness), φτάνουμε στην κατάσταση της απειροσύνης του “αέναου τώρα” που είναι ο ανάλλακτος χώρος, και εδώ δεν υφίσταται η εμπειρία του χρόνου, ή αλλιώς έχουμε σύγκλιση και των τριών χρόνων (παρόν-παρελθόν-μέλλον) στον τέταρτο αγέννητο χρόνο, που ονομάζεται και Αυτοκρα“Τωρική” άποψη ή “τωρότητα” της συνειδητής συνείδησης (Rigpa). Αυτή η κατάσταση αυτομάτως μας βγάζει από τον τροχό της οδύνης ή τον τροχό του χρόνου –Cackrakalasamsara (Cackra = τροχός, kala = χρόνος, Samsara = οδύνη)– και ως εκ τούτου πετυχαίνουμε το Καλό-Ουράνιο-Φως (Ελ-ευ-θερία), δηλ. την αποδέσμευση από όλες τις πλάνες, τις προβολές και τις αυταπάτες που προκαλούν την εμπειρία του χρόνου –την οδύνη. Έτσι εδραιωνόμαστε στην αταραξία του Καθρέπτη (που είναι και η ενδότερη ουσία του όντος), που προβάλλει τα πάντα, όμως δεν οικειοποιείται τίποτε. Ο όρος «Dzong» στα θιβετανικά σημαίνει κάστρο και αντιπροσωπεύει το ανθρώπινο σώμα, την έδρα του άφθαρτου/αδιαίρετου όντος. Η ατέρμονη περιστροφή της σβάστικας και οι 4 πύλες της, κάθε μία εκ των οποίων φρουρείται από τα “Nagas” τα μυστικά φίδια, συμβολίζει την ανελικτική διαδρομή της συνείδησης μέσα από τα στοιχεία του ανθρώπινου σώματος. Τα Nagas (μυστικά φίδια), συμβολίζουν την υπερβατική γνώση και το dorje (ο κεραυνός) που κρατάνε στα στόματά τους συμβολίζει την ενότητα του αδιαίρετου – αγέννητου στοιχείου, δηλαδή το χώρο με την ατέρμονη εκδήλωσή του, αυτή του φωτός ή της ύλης/μορφής (shunyata/karuna). Η swastika/yungdrung ή (τετρα)γαμμάδιο στα ελληνικά (τα 4 Γ), είναι ένα ηλιακό σύμβολο. Η αρχαία σβάστικα, ή η αριστερόστροφη σβάστικα, παραπέμπει στην κίνηση της γης, γύρω από τον ήλιο, καθώς επίσης και στην περιστροφή του γαλαξία γύρω από τον άξονά του. Η μικρή σβάστικα συμβολίζει το ανθρώπινο σώμα, που είναι η κοιτίδα της συνείδησης, και ακόμα σε ένα πιο εσωτερικό επίπεδο είναι το ανθρώπινο σώμα ως κάστρο ή καταφύγιο, μέσα στο οποίο ο βασιλιάς «Rigpa» ή η ενδότερη ουσία του όντος, η αφυπνισμένη συνειδητότητα, κατοικεί. Επιπλέον δείχνει την αριστερόστροφη κυκλοφορία των ρευστών του σώματος και συμβολίζει το κέντρο της συνειδητότητας, ήτοι αγάπης, το οποίο έχει έδρα του την καρδιά. Η μεγάλη σβάστικα συμβολίζει το χώρο ο οποίος είναι η στοιχειώδης μήτρα (matrix) που εμπεριέχει, συντηρεί και διαχειρίζεται όλα τα φαινόμενα (ορατών τε πάντων και αοράτων). Ο χώρος είναι ο αγωγός και η κεντρική τράπεζα όλων των εκδηλώσεων. Συμβολίζει το απόλυτο κενό (shunyata), ή το δοχείο της υπερβατικής γνώσης, η αέναη εκδήλωση της οποίας είναι η αγάπη (karuna).